Letné prázdniny a dovolenky prirodzene spôsobujúce výrazne väčšie využívanie času hlavne na rodinné dovolenky sa blížia k svojej polovici. A ako inak, pre nás suchozemcov bol, je a asi navždy prioritou zostane more. Značná časť ľudí pri ňom už bola, ďalší sa na cestu prevažne autom chystajú.
Už tradične najviac dovolenkárov teda smeruje k Jadranskému moru hlavne do Chorvátska. Preplnené diaľnice hlavne v termínoch menenia sa turnusov, rady na mýtniciach a dlhé hodiny strávené v dopravných zápchach. To sú nočné mory nejedného vodiča, ktorý s rodinou túto trasu absolvuje.
Čo by ste povedali na to, keby ste autom niekde na Slovensku, alebo v Českej republike vošli do tunela a vyšli z neho pri Jadranskom mori? No, asi nie po vlastnej osi ale na vlaku, ale aj tak – dobrý nápad, nie?
Zdá sa vám to ako utópia a nerealizovateľný projekt? No, vidiac stav našich siest a neschopnosť štátu (politických špičiek) ani 35 rokov po Nežnej revolúcii spojiť západ s východom Slovenska obyčajnou diaľnicou, sa netreba čudovať.
Viete o tom, že už dávno a to za socializmu niektorí vizionári chceli spojiť Československo s Jadranským pobrežím tunelom?
Hlavným mozgom projektu bol profesor Žlábek.
Prvý nápad spojiť Československo s Jadranom vznikla už v roku 1919. Potom ešte niekoľkokrát.
V Československu dokonca vznikol aj projekt diela, ktorého realizácia by trvala asi 30 rokov a podľa vtedajších odhadov by stála 300 miliárd vtedajších korún. Do projektu mali byť zapojené aj dve kapitalistické krajiny Rakúsko a Spolková republika Nemecko.
Stačilo teda málo a takýto projekt mohol byť realitou…
Nakoniec, pozrite si výborne pripravené filmy o tomto nerealizovanom projekte hovoriace viac.
Napíšte do diskusie, alebo zahlasujte v ankete, či by ste privítali možnosť prepravy vášho auta na vlaku tunelom z Čiech alebo Slovenska priamo k Jadranskému moru.
[forminator_poll id=“242746″]
Foto: archív Pragoprojekt, dokumenty profesora Žlábka, archív Galérie hlavného mesta Prahy
Videá: YouTube.com